آیین نامه و نحوه دریافت نمایندگی بيمه قسمت 6
معرفی برترین محصولات ، خدمات ، سایتها و مقالات مفید
معرفی برترین محصولات ، خدمات ، سایتها و مقالات مفید

پذيرش نمايندگان بيمه

پروانه نمايندگي بيمه بر اساس آئين نامه شماره 57 مصوب شوراي عالي bimeh صادر مي شود و ضروري است متقاضي اخذ پروانه نمايندگي bimeh قبل از هر اقدامي آئين نامه مذكور را مطالعه نمايد. متن این آیین نامه در ادامه آمده است.
more info
مراحل لازم براي اخذ پروانه نمايندگي bimeh

1) مراجعه به مديريت امور نمايندگان شركتهاي bimeh و اخذ پذيرش از شركت مورد نظر.

2) شركت در دوره هاي آموزشي تئوري و عملي مربوط كه توسط شركتهاي بيمه برگزار مي شود.

3) معرفي دفتر كار و سپردن تعهد و تضمين مربوط و ساير اقدامات لازم براي شروع فعاليت

تاسيس شركت خدمات بيمه اي

متقاضيان تأسيس شركت خدمات بيمه اي (شركت نمايندگي bimeh) بايد پس از مراجعه به شركت bimeh ذيربط و اخذ پذيرش تأسيس شركت، اقدام به تكميل مدارك، صورتجلسات و اساسنامه شركت نمايند.

آيين نامه شماره 57

شوراي‌عالي bimeh در اجراي بند 5 ماده 17 قانون تأسيس bimeh مركزي و bimeh‌گري، آيين‌نامة تنظيم امور نمايندگي بيمه را با هدف تعميم و توسعه بيمه و با توجه به اصول زير در جلسه مورخ 17/7/1387 تصويب كرد:


• حفظ حقوق bimeh‌گذاران، شركت‌هاي بيمه و نمايندگان آنها با تأكيد بر ارائه بهترين كيفيت خدمات و تكريم مشتريان؛
• واگذاري امور مربوط به نمايندگي هر شركت بيمه به خود آن شركت و صرفاً تعيين حداقل‌هاي مورد نياز براي تنظيم بازار بيمه و حفظ حقوق طرفين؛
• تسهيل و شفاف‌سازي جريان كار فعاليت‌هاي بازاريابي، فروش و امور نمايندگي جهت ايجاد رقابت براي افزايش كارآمدي با مسئوليت شركت‌هاي bimeh.
لذا اين دستور العمل مشتمل بر 4 قسمت و 30 ماده و 20 تبصره از تاريخ ابلاغ جايگزين دستور العمل نمايندگي بيمه (شماره 28) و مكمل‌هاي آن شده و كليه دستورالعمل‌هاي مغاير با آن ملغي مي‌شود.

فصل اول : تعريف و شرايط اعطاي پروانه نمايندگي بيمه

ماده1. نماينده bimeh كه در اين دستور العمل اختصاراً « نماينده» ناميده ميشود، شخص حقيقي يا حقوقي است كه با رعايت قوانين و مقررات مربوط، از جمله قانون تأسيس bimeh مركزي ايران و bimeh گري، مفاد اين آيين نامه و ساير مصوبات شوراي عالي بيمه، مجاز به عرضه خدمات bimeh اي به نمايندگي از طرف يك شركت bimeh طرف قرارداد مي‌باشد.
تبصره: مقررات اين آيين نامه شامل نمايندگاني است كه در داخل كشور خدمات bimeh اي عرضه مي نمايند. اعطاي نمايندگي بيمه در خارج از كشور مستلزم اخذ موافقت قبلي بيمه مركزي ايران است.

ماده2. شركت bimeh موظف است در اعطاي پروانه نمايندگي بيمه در كليه رشته‌ها يا رشته هاي بيمه اي معين، طبق مفاد اين دستور العمل عمل نمايد. مدت نمايندگي بيمه‌ نامحدود است اما پروانه و قرارداد نمايندگي bimeh هر سه سال يك بار و به شرط رعايت مفاد اين آيين‌نامه و گذراندن دوره هاي آموزشي لازم توسط ریسلر، تجديد خواهد شد.

تبصره: شركت بيمه مي تواند بخشي از اختيارات و وظايف خود در صدور bimeh نامه و در صورت لزوم، در پرداخت خسارت را در رشته‌هاي مختلف bimeh به ریسلر تفويض نمايد.

ماده3. شركت بيمه موظف است شرايط اعطاي نمايندگي bimeh را از طرق مقتضي، به ويژه درج در پايگاه اينترنتي خود به اطلاع عموم برساند.

ماده4. شخص حقيقي متقاضي اخذ پروانة نمايندگي bimeh بايد واجد شرايط زير باشد:
الف) تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران؛
ب) اعتقاد به اسلام يا يكي ديگر از اديان رسمي كشور؛
ج) عدم اعتياد به مواد مخدر؛
د) نداشتن سـوء پيشينه كيفري و همچنين نداشتن سابقه محكوميت به جرايم نام برده شده در ماده 64 قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه گري؛
هـ) داشتن گواهي پايان خدمت وظيفه عمومي يا معافيت دايم؛
و) داشتن حداقل مدرك كارشناسي در رشته بيمه (و يا ساير رشته‌ها با گرايش bimeh) با شش ماه سابقه كار bimeh اي فني و تخصصي، يا مدرك كارشناسي در رشته غير بيمه و يك سال سابقه كار بيمه اي فني و تخصصي و يا مدرك ديپلم با دو سال سابقه كار بيمه اي فني و تخصصي.

تبصره1 : متقاضيان فاقد سابقه كار مندرج در بند «و»، به غير از دارندگان مدرك كارشناسي در رشته bimeh (و ساير رشته‌ها با گرايش bimeh)، بايد دوره آموزشي شامل اصول بيمه، آشنايي با رشته‌هاي بيمه، بازاريابي bimeh، ‌قوانين و مقررات بيمه و رايانه (شامل آموزش مهارت هايWord ، Excel و Internet) را در مجموع، به ميزان حداقل 80 ساعت در مركز آموزشي شركت بيمه، يا مركز آموزش فني و حرفه اي وزارت كار و امور اجتماعي و يا ساير مراكز آموزشي مورد تأييد bimeh مركزي ايران گذرانده و گواهي‌نامه قبولي را ارائه نمايند. علاوه بر اين متقاضيان مذكور بايد دوره كارآموزي را در شركت bimeh مربوط طي نمايند.
متقاضيان فاقد سابقه كار داراي مدرك كارشناسي در رشته bimeh (و ساير رشته‌ها با گرايش bimeh)، فقط دوره كارآموزي را در شركت bimeh طي خواهند كرد.

تبصره 2: شركت bimeh مي تواند براي پذيرش ریسلر، هرنوع شرايط رقابتي براي انتخاب نمايندگان برتر، از جمله برگزاري آزمون را تعيين و اعمال نمايد.
نمایندگی بیمه

ماده 5. مسئوليت احراز صحت شرايط لازم در مورد هر يك از متقاضيان اخذ پروانه نمايندگي bimeh بر عهده شركت بيمة مربوط مي‌باشد.

ماده 6. شركت bimeh براي اعطاي پروانه نمايندگي حقوقي بايد موارد زير را بررسي و رعايت نمايد:
1. تشكيل نمايندگي حقوقي به شكل شركت سهامي خاص با مسئوليت تضامني يا شركت تعاوني؛
2. تأييد اساسنامه نمايندگي توسط شركت بيمه؛
3. انحصار فعاليت به نمايندگي bimeh؛
4. وجود حداقل سه عضو هيئت مديره؛
5. داشتن حداقل 500 ميليون ريال سرمايه؛
6. ارائه برگه نامه بانك حاكي از تأديه قسمت نقدي سرمايه، حداقل به مقدار 50 درصد كل سرمايه نماينده حقوقي؛
7. صورت كامل اسامي سهامداران، مديران و ميزان سهام هر يك از آنها؛
8. برگه عدم سوء پيشينه كيفري مديران؛
9. داشتن مدير عامل و عضو bimeh اي هيئت مديره طبق شرايط مندرج در ماده 9 اين دستور العمل؛
10. صورت جلسات مجمع عمومي مؤسس و هيئت مديره؛
11. اظهارنامه ثبت نمايندگي حقوقي و تأييديه نام آن.

ماده 7. درج نمايندگي حقوقي و هرگونه تغييرات بعدي از جمله تغيير در مفاد اساسنامه، ميزان سرمايه، تركيب سهامداران، مديرعامل و اعضاي هيئت مديرة آن، موكول به رعايت مقررات اين آيين نامه و با مسئوليت و موافقت شركت بيمه طرف قرارداد خواهد بود.
تبصره: شركت بيمه موظف است قبل از درج نمايندگي حقوقي bimeh و هرگونه تغييرات بعدي آن، نظر بيمه مركزي ايران را استعلام نمايد. عدم اعلام نظر bimeh مركزي ايران ظرف مدت 20 روز به معناي موافقت با درج نمايندگي حقوقي يا تغييرات بعدي آن خواهد‌بود.

ماده 8. نماينده حقوقي موظف است ترازنامه و حساب سود و زيان خود را طبق فرم نمونه اي كه بيمه مركزي ايران تهيه و به شركتهاي bimeh ابلاغ مي‌نمايد، تنظيم كند و پس از تصويب در مجمع عمومي سهامداران خود، نسخه اي از آن را براي بررسي و تأييد به شركت bimeh طرف قرارداد ارسال نمايد.

تبصره 1: شركت bimeh موظف است حداكثر تا پايان مرداد هر سال، ترازنامه و حساب سود و زيان هر يك از نمايندگان حقوقي خود را به bimeh مركزي ايران ارسال كند.

تبصره 2: نماينده حقوقي موظف است در هر سال مالي حداقل 10 درصد از سود سالانه خود را به عنوان اندوخته سرمايه اي در حساب‌هاي خود منظور نمايد.

ماده 9. مدير عامل و حداقل يك عضو هيئت مديره نماينده حقوقي، علاوه بر شرايط مندرج در ماده 4 اين آيين نامه بايد واجد يكي از شرايط زير باشند:

9-1. داشتن حداقل مدرك كارشناسي در رشتة bimeh و يا ساير رشته‌ها با گرايش بيمه و دو سال سابقه كار bimeh‌اي فني و تخصصي در نمايندگي بيمه، يا كارگزاري bimeh، يا ارزيابي خسارت bimeh اي، يا شركت بيمه و يا bimeh مركزي ايران.

9-2. داشتن حداقل مدرك كارشناسي در ساير رشته ها و سه سال سابقه كار bimeh‌اي فني و تخصصي در نمايندگي bimeh، يا كارگزاري بيمه، يا ارزيابي خسارت بيمه اي، يا شركت هاي bimeh و يا بيمه مركزي ايران.

تبصره: در صورتي كه مدرك تحصيلي مدير عامل و عضو بيمه اي هيئت مديره در نمايندگي‌هاي حقوقي درج شده قبل از ابلاغ اين آيين نامه، ديپلم يا كارداني بوده باشد به ترتيب، چهار سال و دو سال به سابقة كار مندرج در اين بند اضافه مي‌شود.

ماده 10. نماينده حقيقي و مدير عامل، اعضاي هيئت مديره و سهامداران نمايندگي حقوقي نمي توانند در وزارتخانه ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي غير دولتي شاغل باشند يا به عنوان ریسلر ديگري يا كارگزار حقيقي فعاليت كنند. علاوه بر اين، اشخاص مذكور نمي توانند در شركت‌هاي bimeh غيردولتي و ساير نمايندگي ها يا كارگزاري‌هاي حقوقي بيمه شاغل بوده و يا بيش از 10 درصد، سهام داشته باشند.
تبصره: مدير عامل و اعضاي هيئت مديره و كاركنان شاغل (اعم از رسمي، پيماني، قراردادي و ساعتي) شركت‌هاي بيمه و بيمه مركزي ايران، نمي توانند به عنوان ریسلر حقيقي فعاليت نمايند و يا در نمايندگي‌هاي حقوقي، سمت يا سهم داشته باشند.

ماده 11. نمايندگي حقوقي با موافقت قبلي شركت بيمه طرف قرارداد و اجازه bimeh مركزي مي تواند دفتر فرعي داير نمايد، مشروط بر آن كه مسئول دفتر فرعي، شرايط نماينده حقيقي را داشته باشد.
ماده 30. موارد پيش‌بيني نشده در اين آيين نامه در رابطه با نمايندگي bimeh، تابع قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‌گري، قانون تجارت، ساير قوانين مربوط و عرف bimeh خواهد بود.نمایندگی بیمه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط amir ali

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 101
بازدید کل : 34814
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1